دکتر غلامرضا درکتانیان

دکتری: دکتری تاریخ محلی دانشگاه اصفهان

تاریخ شفاهی و مبارزات علامه شیخ عباس مخبر دزفولی

تاریخ شفاهی و مبارزات علامه شیخ عباس مخبر دزفولی دزفول یکی از شهرهای عالم‌خیز ایران و جهان تشیع است که در گسترش و تعمیق مذهب شیعه نقش مهمی ایفا کرده است. این شهر زادگاه ده‌ها عالم و فقیه برجسته شیعی بوده که شیخ مرتضی انصاری(ره) چهره تابناک فقاهت و جهان مرجعیت از آن جمله است. یکی از عالمان دینی برجسته و مجهول القدر برخاسته از محیط فکری و فرهنگی و مذهبی دزفول، مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ عباس مخبر دزفولی(تولد۱۳۰۷، وفات۱۳۶۵) معروف به «علامه مخبردزفولی» است.
پیوست‌ها
معرفی کتاب «تاریخ شفاهی زندگی و مبارزات علامه شیخ عباس مخبر دزفولی»
تألیف:دکتر غلامرضا درکتانیان
انتشارات: مرکز اسناد انقلاب اسلامی
مهر1397
در این پژوهش تاریخ شفاهی که با عنوان «تاریخ شفاهی زندگی و مبارزات علامه شیخ عباس مخبر دزفولی» در 628صفحه توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده؛ حیات فردی، اجتماعی، علمی، دینی و مبارزات علامه مخبردزفولی مورد بررسی قرار گرفته است. علامه مخبر دزفولی دارای شخصیت چند وجهی است که در این کتاب تلاش شده ابعاد و گستردگی وجوه شخصیتی وی تا حد امکان تبیین شود.
در تبیین این ضرورت بایدگفت: معاصر بودن و مجهول¬‌القدر ماندن مقام علمی مرحوم مخبر دزفولی با توجه به ارتحال نسبتاً زود هنگام ایشان، آن¬ هم در دوران پرمخاطره دفاع مقدس، بازخوانی نقش علما به صورت عمومی و به طور ویژه نقش مرحوم علامه مخبر در تحولات تاریخ انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس در دزفول، ‌بازخوانی گوشه‌¬های کمتر توجه شده از تاریخ انقلاب اسلامی با تمرکز بر تاریخ شفاهی و تبیین نقش علامه مخبردزفولی و فعالیت‌های فکری و فرهنگی وی بخصوص در امر بسترسازی و تربیت نیروهای انقلابی(چرا که متأسفانه در بررسی تاریخ انقلاب اسلامی بیشتر توجه و تمرکز بر مبارزات مسلحانه و یا خاطرات زندان و شکنجه بوده و این امر موجب تحت‌الشعاع قرارگرفتن مبارزات فکری و فرهنگی و بسترسازی صبورانه مبارزان عالم و اندیشمند و شاگردان درجه اول حضرت امام، شخصیت-های چون شهید بهشتی، مطهری، مفتح، باهنر و یا روحانیون روشنفکر در مناطق دیگر چون مرحوم مخبر دزفولی شده است.) از جمله علل ضرورت پژوهش درباره شخصیت علامه مخبر دزفولی است.
+ چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۵۱
نظر شما
نام:
ایمیل : * نمایش داده نمی‌شود
نظر شما: